Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L96u75k43á20š 20K28r47a86u18s 4128541187460

Stále se dostáváme do problému, že technologie předbíhá etiku. Dokázali jsme prodloužit délku života, ale kvalitu života už zajistit nedokážeme. Zvládli jsme oplodnění in vitro, ale co dělat s přebytečnými embryi, k tomu se už nikdo nehlásí. Takže staré a nemocné odborně zabijeme a embrya spláchneme do záchoda... Quo vadis homo?

0/0
18.9.2015 7:19
Foto

T69o47m61á83š 69V15o41d31v88á56ř48k37a 3753161947384

Odpovím na nadpis článku. Pevně věřím, že se najdou milosrdní poslanci, kteří předkládanou novelu zamítnou a nezpůsobí tak v budoucnu řadu tragédií v případě zneužívání tohoto způsobu odchodu ze světa. 

V této zemi je existuje naprosto nepřehledná změť zákonů. Představa ingerence státu i do tak intimního okamžiku lidského života jako je umírání, je neúnosná.

+1/0
17.9.2015 3:44
Foto

F20r91a44n91t56i69š56e16k 33K34š36í19r 2389696625

Proč má stát rozhodovat za jakých podmínek chci odejít z tohoto svět. Aha já zapomněl, že jsme pro stát jen dobytek, který si tohle nemůže vyřešit sám.

0/0
16.9.2015 15:55

M50i22c73h54a25l 73M76a52l31ý 3510786750859

Tady nejde o to, za jakých podmínek chcete, pokud jste schopen ten odchod zrealizovat sám nez cizí pomoci. Jde o to, když nejste schopen sám odejít. A zde je možnost zneužití, proto by měly být dána jasná pravidla.

Jinak s tím, že o nás stát rozhoduje až přespříliš souhlas, již to přesahlo mez únosnosti.

0/0
16.9.2015 15:58

O86n71d81ř51e41j 90K79o90l62á73ř 1543225763151

Vy si můžete odejít, kdy chcete. Ale jakmile k tomu potřebujete někoho jiného, je to veřejný problém.

+1/0
16.9.2015 16:03
Foto

F77r46a80n14t21i60š86e85k 85K62š41í50r 2239456245

Samozřejmě, že to žádný veřejný problém není.  Je to jen mezi tím, kdo chce odejít a tím, kdo mu s tím pomůže.

0/0
16.9.2015 18:58

M90i70l15a89n 80H30a45m62e53r66s96k77ý 8824589592103

Eutanázii nelze zneužít, jde o logický omyl. Jde o právo na důstojnost !, které není nikomu vnucováno.

0/−2
16.9.2015 15:51

M98i12c95h71a74l 83M70a74l63ý 3340986850959

Nemáte pravdu. Eutanazii zneužít lze. Třeba tím, když příbuzní nemocného "přesvědčí". Nebo ve chvílích, kdy nemocný je v takovém psychickém stavu, kdy nechápe souvislosti. Kdo bude rozhodovat v takových případech? Soud (při stavu našeho soudnictví)? Lékaři? Nějaká komise?

+1/0
16.9.2015 15:55

O88n10d50ř65e55j 47K81o82l17á86ř 1343575103271

R^

+1/0
16.9.2015 16:02

M59i53l63a18n 12S36t12e40h50l20í48k 7520259853441

To se dá všechno zařídit. Pokud by existoval zákonem povolený institut předběžného souhlasu s eutanázií pro vyjmenované situace (dlouhodobé kóma, nevratné poškození mozku, nevyléčitelná duševní choroba a pod.), který mohl člověk ještě za normálního stavu podepsat a uložit třeba formou závěti u notáře, neměl by být s rozhodováním problém. Pokud jde o situace, kdy příbuzný pacienta k eutanázii "přesvědčí", jde podle mne o tak výjimečné případy, že nejsou statisticky podstatné. Zase tak bídné mínění o Češích nemám.

+2/0
16.9.2015 16:25

M25i26c94h45a76l 57M77a96l37ý 3260136220279

Žertujete?

Předběžný souhlas s eutanazií? Jak dlouho "předem"? A co když rok po podpisu daný člověk změní názor? A notář je záruka? Je dost případů, kdy se člověk probral po několikaměsíční a i dokonce několikaletém koma a zůstal pak relativně v pořádku.

Nemáte bídné mínění o Češích? Nečetl jste, kolik starých rodičů jejich dětičky vykopaly do domovů důchodců a chodí je tam jednou za měsíc obrat o důchod? Já si tedy rozhodně o mentalitě tohoto národa iluze nedělám.

Omlouvám se, ale konstrukce kterou jste "vymyslel" je nesmyslná a snadno zneužitelná.

0/−2
16.9.2015 16:46

M26i94l19a46n 27S82t52e24h19l70í90k 7820689853681

Nežertuji. Se změnou názoru nevidím žádný problém. Je to stejné jako u závěti. Člověk ji taky může do poslední chvíle měnit. S těmi důchody už to dávno neplatí. Důchodci jsou dnes rádi, že zaplatí alespoň pobyt v DD, natož aby ještě něco rozdávali. A když už jste u těch lidských hyen, byly by samy proti sobě, kdyby důchodce přemlouvali k eutanazii a přišly tak o zdroj peněz.

0/0
17.9.2015 9:18

M98i55c16h93a66l 95M72a70l18ý 3610636500129

Pak si protiřečíte, protože předběžný souhlas ztrácí smysl. Navíc, co když by člověk změnil názor ale byl by třeba před tím  uznán nesvéprávným a tak by na tu změnu názoru nikdo nebral zřetel?

0/0
17.9.2015 14:49

M75i66l80a84n 33S89t23e34h25l39í16k 7970139903101

Nehledejte v tom zbytečné zádrhely. Ten předběžný souhlas by se dal specifikovat tak, aby v něm takový případ nebyl zahrnut. Ztráta svépravnosti by asi byla těžko důvodem k eutanázii, když by nebyla provázena stavem, pro který byl předběžný souhlas vydán.

0/0
17.9.2015 15:44

J16a33r54d92a 88C90h37o37v70a95n27e60c 6291315473389

Je vidět, že nemáte dostatek životních zkušeností. Neznáte dost starých lidí, nenavštívil jste dost domácností nevyléčitelně nemocných lidí.

Já jsem se před pár desítkami let živil právě návštěvami důchodců (sociální depistáž) a mám z té doby dost drsné zážitky. A je to jeden z hlavních důvodů, proč jsem proti euthanasii.

0/0
16.9.2015 16:17

M64i28c11h22a43l 14M19a97l44ý 3950546740399

Eutanazie má jeden velmi těžko řešitelný problém a to je její zneužití. Protože při eutanazii jde vždy o lidský faktor, není možno na 100 % zabránit zneužití. Druhým problémem je, kde je hranice toho, do jakého stavu psychiky je člověk schopen rozhodnout realisticky sám o sobě tak, aby vnímal zřetelně, o čem rozhoduje.

Nejsem proti eutanazii. Osobně, pokud bych na tom byl zle fyzicky a vnímal to, raději bych takový život ukončil. Podle mého názoru má člověk právo o takové věci rouzhodnout a nemělo by mu být bráněno.

+1/0
16.9.2015 15:29

O76n87d67ř92e80j 70K11o38l19á57ř 1233845383521

Ano, ten problém zneužití tu vždy bude, respektive problém nebezpečného posunu hranic jak popisuji níže. Je také známo, že někteří lidé, volající po smrti v těžkém stavu s nejistou prognózou, následně po vyléčení děkují lékařům a spílají svým touhám po smrti.

+2/0
16.9.2015 15:32

M23i36c72h62a14l 92M90a76l43ý 3830886870729

Ano, je to tak. O takové věci jako eutanazie lze "uvažovat" ve chvíli, kdy je jasné, že ke zlepšení nemůže dojít a nemocný člověk trpí.....

0/0
16.9.2015 15:53
Foto

J28i44ř93í 53T94u82r62n40e29r 8388911365493

Podle mého názoru velmi dobrý článek. Osobně nemám vyhraněný názor. Obecně mi přijde princip eutanázie správný, ale nejsem si jistý, jestli jsme na něco takového eticky a systémově připraveni.

+2/−1
16.9.2015 14:48

L76u36k36á19š 53K97r58a75u66s 4838181327910

Relativizace obecných morálních zásad ve jménu jakési zvrácené humanity je dle mého názoru jistou cestou do pekel

+3/0
16.9.2015 14:41

O69n45d84ř20e34j 19K90o81l38á19ř 1733625693891

Velmi kvalitní text, díky za něj. Eutanázie je skutečně společenský problém a není jednoduché rozhodnout se o tom, zda je dobrá či ne. Utrpení umírajícího (ať již fyzické či psychické) může být nezměrné a i člověk, který byl celoživotním odpůrcem, může na smrtelném lůžku volat po smrti. Skutečně není nic nového ani nepřirozeného, že těžce trpící lidé volají po dobrovolné smrti.

Přesto je tu spousta pochybností. Po smrti volají i lidé, u nichž je šance na vyléčení, respektive je šance, že budou žít ještě několik let. Je samo žití v utrpení, které je diagnostikováno jako nevyléčitelné, důvodem k eutanázii? A co lidé, kteří trpí těžkou a nevyléčitelnou duševní chorobou, byť jsou fyzicky v pořádku?

A co se stane, když překročíme hranici mezi tím, kdy lékař nesmí nikdy zabít člověka a kdy lékař někdy zabít může (nepočítám se umělé potraty, kdy několikatýdenní plod považuje za člověka jen menší část společnosti)? Není pak hranice mezi zabitím člověka lékařem na přání pacienta a zabitím na přání příbuzných (či snad státu) tenčí, než ta prvotní hranice?

+1/−1
16.9.2015 14:35

J55a89r82d17a 43C69h77o52v24a49n16e73c 6451895243529

Vícenásobné vrahy nepopravujeme a nemocné a staré lidi budeme místo léčení zabíjet?

+1/0
16.9.2015 14:14

J77a19r44o71s89l91a93v 43T27a67c27h58o94v97s26k45y 2902380674300

Viite  kolik tim stat usetri na duchodech ?

0/−2
16.9.2015 14:30

F32r91a91n70t70i27š44e55k 91V24e66s94e52l34ý 5282643960870

Pokud někdo bude chtít na vlastní žádost ukončit vlastní život, jenom už není ve stavu, aby to provedl zcela sám, tak se zcela jistě nejedná o popravu.

Mladý člověk vyleze na strom a oběsí se. Kmet s revmatoidní artritidou, kterého bolí každý pohyb nebo se už skoro ani hýbat nemůže , už takovou možnost nemá. Ale co kdyby to udělat chtěl?

Nikdo nebude mít povinnost ukončit vlastní život, jenom možnost volby.

+1/0
16.9.2015 14:31

J56a49r82d12a 13C83h59o49v47a14n49e64c 6781235373729

Samozřejmě, že se jedná o popravu.

Poprava je usmrcení druhého člověku v souladu s právem (po právu). Protiprávní úmyslné usmrcení se pak nazývá vražda, protiprávní neúmyslné usmrcení se nazývá zabití.

Jestliže právní řád připustí zabíjený nemocných, půjde o popravy a ti, co to budou vykonávat, budou popravčí čili kati.

0/0
16.9.2015 14:57

O41n97d51ř28e37j 15K12o40l67á44ř 1933445893451

Až na to, že dosud poprava označovala usmrcení z rozhodnutí nezávislého na vůli popraveného.

0/0
16.9.2015 15:23

J96a85r10d68a 61C77h91o25v66a39n88e15c 6561155663319

Poprava je prostě po právu (secundum legem). Vůle se promítá jen v tom, co je proti právu (contra legem): vražda (úmysl) a zabití (nedbalost).

A pak v sebevraždě: v ní je vůle usmrcovaného jasně vyjádřena a tao přídavkem "sebe" ke slovu vražda. A to i přesto, že sebevražda není protiprávní (ale ani poprávu - je mimo právo, extra legem; ovšem pomoc při sebevraždě je protiprávní a tedy trestná).

0/0
16.9.2015 15:48

O94n15d19ř45e67j 13K30o37l22á76ř 1103715253251

Poprava je po právu, ale uvěznění člověka, ač je též po právu, popravou není. Vidíme tedy, že význam slova poprava je mnohem užší než jen tolik, že je to cokoli, co se děje po právu.

Domnívám se, že naprostá většina obyvatel této země, stejně jako výkladový slovník jazyka českého, chápou popravu jako akt uplatnění spravedlnosti dle trestního práva. Je zde tedy někdo, kdo trestá (z moci státu) a pak ten, jenž je trestán. Což je na míle vzdáleno problematice eutanazie.

0/0
16.9.2015 16:11

J54a13r23d14a 67C81h36o37v13a68n63e15c 6361605973259

Ne. Mýlíte se. Usmrcení člověka je VŽDY záležitost trestního práva. Je-li však po právu, není trestným činem, a to právě na základě konkrétního ustanoveního toho trestního zákoníku. Současné, minulého, předminulého... Prostě každého.

0/0
16.9.2015 16:21

L95a83d62i76s71l49a83v35a 60H38r82u79š40k48o10v91á 6527516238430

Dovedete si představit že ležíte v posteli, hadičky ve všech otvorech, nemůžete se pohnout, promluvit a víte že to nikdy nebude lepší. Pro sebe bych si přála usnout navždy.

+1/0
16.9.2015 15:47

J12a42r11d98a 49C67h77o16v76a14n96e92c 6751235613139

Ano, dovedu si to představit. Takto končila moje maminka (lékařka). Protože už nemohla mluvit, psala mi na papír (tak jsme se domlouvali), že nechce ještě umřít.

0/0
16.9.2015 16:18

L86a62d47i82s63l38a77v16a 52H53r57u71š29k62o23v82á 6197836818930

Bohužel stav který jsem popsala žádnou komunikaci neumožňuje a v tom je ten podstatný rozdíl.

0/0
17.9.2015 6:47



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.